سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

طره آشفتگی را احتیاج شانه نیست

 

ادامه دوره رضاشاهی

سلام

با تشکر از دوستانی که به بنده اظهار لطف کرده بودند وبا اجازه  به ادامه مطلب می پردازم:

ادبیات کارگری تقربیا با مشروطیت آغاز شد ولی حکومت رضاخان اجازه رشد به آن نداد.البته این گونه ادبیات هیچگاه درایران رشد نکرد و یکی از مهمترین عوامل آن نظام حکومتی رضا شاه بود که زمینه های رشد ادبیات کارگری را ازبین می برد وسرکوب می کرد ادبای رسمی به این موضوع نپرداختند وآن را در اشعارشان مطرح نکردند.

از نظر تکنیکی زبان این دوره متنوع تر وپخته تر است و علت آن رواج مباحث مربوط به دستور زبان وتصحیح ونشر متون می باشد.زبان شعر شعرای این دوره مثل فرخی بسیار پخته وسنجیده است و گرایش به عامیانه گویی خیلی کم شده است.

 یکی از مسائل مهم این دوره تغییرات مربوط به فرم است .در این دوره فرمهای جدیدی علاوه برآنچه که در دوره مشروط رایج بود وجود دارد.

شعر راز نیمه شب محمد مقدم از اولین کوششها برای گفتن شعر سپید است .در روزنامه ها ونشریات ترجمه اشعار فرنگی مثل دریاچه لامارتین با عنوان شعر منثور به چاپ می رسیده است.با این حساب شعر سپید چیزی نیست که با شاملو شروع شده باشد و این حرکت قبل از اوبه وجود آمده لاهوتی نیز شاعری است که در این زمینه کارهای مهمی انجام داده است.

تلاش نیما در این دوره بود ونتیجه تجربیاتش را هم در آخر این دوره به چاپ رسانید.تندر کیا نیز مدعی است که قبل از نیما برای تغییر در قالب شعر فارسی اقدام کرده اما شعر او عاری از زیبایی است اما در هر صورت حرکت به سوی نو آوری داشته است.

در این دوره ادبیات تعلیمی خواسته حکومت رایج می شود .پس از سقوط رضا شاه دوره خاصی ایجاد می شود که  سرشار از تحول است و این تحول به ادبیات هم راه پیدا می کند. 

نیما


واژه های کلیدی : ادبیات کارگری، نیما، رضاخان، تصحیح ونشر متون، عامیانه گویی، محمد مقدم، دریاچه لامارتین، تندر کیا

پنج شنبه 87 دی 26

كلك مشكين تو : ‍



دوره رضا شاهی

سلام

به گفته یکی از عزیران وبلاگ من شده کلاس درس!البته حق با ایشان است شاید من کمتر به آنچه که مرسوم در وبلاگ است پرداخته ام اما فکر می کنم که قبل از هرچیز باید از این میدان استفاده کنم و انچه را حس می کنم کمتر به آن پرداخته شده بیان کنم !

نسل جوان ما درگیر مشتی الفاظ به نام شعر و ترانه شده و با ریشه قطع ارتباط کرده و هرچه به دهانش می آید به عنوان شعر میگوید وهرچه به گوشش می رسد به عنوان شعر می پسندد(البته دراین بین شعرای توانایی هم داریم اما اکثریت در دست عده دیگر است ظهور نامیمون کسانی مثل محسن نامجو در عرصه شعر وموسیقی به علت همین جو حاکم است!) با خودم گفتم شاید که آشنایی با شعر ادوار نه چندان دور در این شرایط قحط الغزل بی تاثیر نباشد!
تا یار که را خواهد ومیلش به که باشد...

و اما ادامه کلاس درس!؟!؟!؟!

دوره رضا شاه

(1300-1320)

چهره های مهم این دوره فرخی یزدی،بهار،لاهوتی ،یحی دولت آبادی،پروین اعتصامی ،نیما،یاسمی،صورتگر،شهریار،رعدی ومسعود فرزاد هستند

انتقادی که درشعر این دوره نسبت به شرایط حاکم وجود دارد سطحی است وصراحت و تندی کلام عارف وعشقی و بهار در آن دیده نمی شود آن هم به دلیل این است که رژیم اجازه این کار را نمی دهد اما شعر فرخی یزدی لاهوتی وحتی نیما را می توان نوعی ادبیات زیر زمینی محسوب کرد .البته نیما هیچگاه مستقیما در این باب حرفی نزد ولی اشعارش پر از انتقاد بود.در این دوره ادبای رسمی موجوداتی سطحی خود فروخته وحتی بی وطن هستند.بهار در تبعید،ایرج مرده،عارف در همدان به حالت زندانی درآمده وعشقی هم ترور شده!

می توان گفت فرخی تنها شاعری است که از یک جهان بینی ثابت برخوردار است.

وطن پرستی در این دوره به گونه ای افراطی است. در دوره مشروطه وطن به معنی ایران است اما با حالتی کاملا اسلامی اما در این دوره نوعی وطن پرستی افراطی شیوع پیدا میکند وبه نوعی مفهوم قومیت مطرح می شود ونوعی عرب ستیزی در این اشعار به چشم می خورد.مثلا شاعری ناشناس که از سادات هم بوده است چنین می گوید:

یا رب عرب مباد و دیار عرب مباد

این مرز شوم و مردم دور از ادب مباد

هرچند نسبتم به بزرگ عرب دهند

گویم کسی چو من به عرب منتسب مباد!

در صورتی که در دوره قبل سید اشرف حسینی نسیم شمال چنین می گوید:

مردمان طعنه زنندم که مده دل به عرب

به عرب چون ندهم دل که محمد عرب است

ادامه دارد...

شعر آزادی فرخی یزدی


واژه های کلیدی : محسن نامجو، فرخی لاهوتی، دولت آبادی، پروین، نیما، یاسمی، صورتگر، شهریار، رعدی، مسعود فرزاد، وطن پرستی، عرب ستیزی، رضا شاه

چهارشنبه 87 دی 25

كلك مشكين تو : ‍



<      1   2   3   4   5   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ
کتاب «کمین آخر»
خرده روایتی از دیدار با نجف دریابندری
[عناوین آرشیوشده]
  •  RSS 
  •  Atom 

  • خانه


  • پست الکترونیک

  • پارسی بلاگ



  • کل بازدید: 1026375
    بازدید امروز : 318
    بازدید دیروز : 128



    وردیانی

    طرّه ی آشفتگی

    پیوندهای روزانه
    شورای گسترش زبان فارسی [87]
    فهرست موسیقی ایران [57]
    کتابخانه مجازی ایران [86]
    کتابناک [23]
    گفتگوی هارمونیک [41]
    لغت نامه دهخدا [85]
    گنجور [45]
    پایگاه سبطین [125]
    جستار [53]
    صادق هدایت [196]
    شعر سپید معاصر [225]
    کانون ادبیات ایران [109]
    کتاب شعر [160]
    شعر نو [206]
    شاملو [109]
    [آرشیو(30)]

    مطالب بایگانی شده
    دی 1387
    بهمن 1387
    اسفند 1387
    فروردین 1388
    اردیبهشت 1388
    خرداد 1388
    تیر 1388
    مرداد 1388
    شهریور 1388
    مهر 1388
    آبان 1388
    آذر 1388
    دی 1388
    بهمن 1388
    اسفند 1388
    فروردین 1389
    اردیبهشت 1389
    خرداد 1389
    تیر 1389
    تیر 89
    مرداد 89
    شهریور 89
    مهر 89
    آبان 89
    آذر 89
    بهمن 89
    اسفند 89
    اردیبهشت 90
    خرداد 90
    تیر 90
    مرداد 90
    شهریور 90
    مهر 90
    آبان 90
    آذر 90
    دی 90
    بهمن 90
    اسفند 90
    فروردین 91
    اردیبهشت 91
    تیر 91
    خرداد 91
    مرداد 91
    مهر 91
    آبان 91
    آذر 91
    دی 91
    بهمن 91
    اسفند 91
    فروردین 92
    اردیبهشت 92
    خرداد 92
    مهر 92
    آبان 92
    بهمن 92
    خرداد 93
    اردیبهشت 93
    مرداد 93
    پاییز 93
    تابستان 93
    زمستان 93
    بهار 94
    تابستان 94

    اشتراک در خبر نامه

     


    پیوند دوستان
    شکوفه های زندگی
    ل ن گ هـــ ک ف ش !
    وبلاگ دیگرم(شور شعر)
    لبگزه
    ترنم - بوی جوی مولیان
    سرّ سودا
    خورشید خانوم
    برگباد
    لبخند نیشخند زهرخند
    برگ بی برگی
    این انبوه سیب خورها...
    دیدار تو رویا نیست
    کی اف
    کلاغ راست مغز
    ققنوس
    شروعی دوباره
    نشانی
    کلبه ی دوستی
    شعر چهار پاره
    جالبه






    وضعیت من در یاهو
    یــــاهـو
    آمار